طرح درس يك جلسه تربيت بدني رشته ورزشي تنيس روي ميز
موضوع: آموزش سرويس ( سرويس ساده) نام دبير: محمد زمانی
مقطع: دوره راهنمایی كلاس: دوم مدت جلسه: 90 دقيقه تعداد دانش آموزان: 21 نفر
|
هدفها:
الف) هدف كلي: دانش آموزان با انواع سرويس آشنا شده و بتوانند سرويس ساده را بطور صحيح وبدون خطا اجرا نمايند.
ب) هدفهاي جزئي:
1- سرويس را تعريف كرده و موارد استفاده آنرا بدانند. ( دانشي )
2- با انواع سرويس آشنا شده و بدانند سرويس ساده چيست؟ ( دانشي )
3- طرز اجراي صحيح سرويس ساده را بدانند. ( مهارتي )
4- بتوانندبا بك هند و فورهند سرويس ساده را اجرا نمايند. ( مهارتي )
5- با انواع خطا هاي سرويس آشنا شده و بتوانند سرويس ساده را بدون خطا اجرا نمايند. ( مهارتي )
6- سرويس ساده را بصورت بلند و كوتاه اجرا نمايند. ( مهارتي )
وسايل مورد نياز: ماژيك- تخته وايت برد- راكت- توپ و ميز تنيس روي ميز به تعداد كافي.
( بسم الله الرحمن الرحیم )
نکاتی پیرامون یک طرح درس روزانه :
مشخصات
نام درس: مدرسه: موضوع: مدرس: کلاس: تعداد دانش آموز: |
1-آمادگی سازی:
الف: تعویض لباسها (در حیاط یا کلاس درس که باید دقت شود دانش آموز تعلل نکند وبرای حفظ لباسها جالباسی تهیه شود ودر محیط خارج از کلاس که احتمال آسیب وصدمه کمتر است نصب گردد.)
ب: حضور وغیاب (درابتدای کلاس امری ضروری است وبهتر است در مناطق سردسیرکه احتمال سرما خوردگی وجود دارد 1یا 2 دقیقه بیشترطول نکشد )
ج: مطلع ساختن (معلم باید برنامه آموزش روزانه خود راقبلا تنظیم ومعین کندوبه دانش آموزان اطلاع دهد)
]مثلا در این جلسه پاس پنجه در والیبال را آموزش می دهیم.
د: آرایش دانش آموزان در کلاس:(برای سهولت در کارآموزش واحاطه معلم به دانش آموزان با ید آنها طوری در کلاس قرار دهیم که زیر نظر باشندونظارت بر آنها داشته باشیم)
2-مرحله گرم کردن
که این مرحله خود شامل دو قسمت می باشد:الف :گرم کردن عمومی ب: گرم کردن اختصاصی
الف: گرم کردن عمومی: که دانش آموزان باا نواع دویدن ،راه رفتن،پریدن وحرکات کششی بدن خود را آماده
می کنند.
ب: گرم کردن اختصاصی: که در این قسمت مفاصل واندامهای درگیر در رشته ورزشی تخصصی را آماده می کنیم مثلا در این جا چون والیبال آموزش می دهیم بیشترمفاصل دستها،کتفهاوپاها را گرم می کنیم.
که این مرحله بیشتر از 10دقیقه نباید طول بکشد .
3- آموزش مهارت
که این مرحله هسته اصلی درس روزانه می باشد. که دراین مرحله با استفاده از آخرین روشهای علمی وتجارب قبلی تدریس می گردد. برای دا نش آموزان بهتر است مرحله به مرحله واز حرکات ساده به مشکل باشد.
و برای آموزش بهتر است مراحل زیر را انجام دهیم.
الف: معرفی مهارت: .
1- دانش آموزرا با تاریخچه وقوانین واهمیت آن در زندگی فردی واجتماعی آشنا کنیم ومعایب آن رشته را بگوییم.
2- در مورد رشته ورزشی با دانش آموزان صحبت کنیم وبا سئوال وجواب کوتاه آنها را با رشته ورزشی آشنا کنیم.
3- منابع،و وسائل کمک آموزشی که در یاد گیری موثر است را به دانش اموز معرفی کنیم.
4- از دانش آموزان بخواهیم در مورد رشته ورزشی مطالب علمی،آموزشی،اجتماعی بیاورند تا درکلاس استفاده کنیم.
5- میزان مهارت را با تجربه های قبلی مشخص کنیم واثرات آن را روی مهارت بعدی مشخص کنیم.
6- قوانین ومقررات ونحوه محاسبه امنتیازات ، وسائل را به دانش آموزان نشان دهیم.
ب: نمایش مهارت
1- از دانش اموزان که مهارت بالایی دارند برای نمایش عملی مهارت استفاده کند.
2- ابتدا مهارت را خود معلم با توضیحات مختصرو مفید شرح دهد.
3- دانش آموزان را به گروههای کوچک تقسیم کنیم ود رکنار هر گروه از یک دانش اموز با مهارت بالا استفاده کنیم.
4- توجه معلم به همه دانش آموزان وگروهها ورفع اشکال آنها
5- استفاده از امکانات سمعی وبصری در صورت امکان
6- در همه مراحل آموزش به تفاوتهای فردی وقابلیتهای جسمانی توجه کند.
4- اجرای مهارت:
بعد آموزش مهارت به دانش آموزان واجرای ان توسط معلم سپس معلم از دانش آموزان بخواهد مهارت را به نمایش بگذراند. اجرای مهارت در هر رشته ورزشی به روشهای گوناگون می تواند انجام شود.
5- بازگشت به حالت اولیه و اختتام کلاس
یکی از وظایف معلم آرام ساختن فعایت های بدن وبرگشت به حالت اولیه دانش آموز می باشد. زیرا ضربان قلب بالا رفته که باید به حالت اولیه در آید وحرارت اضافی بدن دفع گردد وعادی شود.
در برگشت به حالت اولیه توجه گردد که از استراحت فعال(انجام حرکات نرم،آرام دویدن،حرکات کششی،دوهای کوتاه،شیرین کاری گروهی،راه رفتن با شادی ) انجام گیرد.
مرحله بعد اختتام کلاس:
معلم به دانش آموزان خلاصه ای ازمطالب را بیان کند وهمچنین ارزیابی خود را از عملکرد آنها نشان دهد. وبه سوالات احتمالی آنها جواب دهد. وبرنامه آموزش جلسه بعد را مشخص وبه اطلاع دانش اموزان برساند.
در آخر هم دانش آموزان را برای شستن دست و صورت وتعویض لباس راهنمایی کند.
خلاصه ای:(از مراحل تدریس یک جلسه درس تربیت بدنی 60 دقیقه ای)
1-آمادگی سازی حداکثر 10 دقیقه
2-گرم کردن وآماده ساختن جسمانی حداکثر 10 دقیقه
3-آموزش مهارت حداکثر 20 دقیقه
4-اجرا کردن مهارت در حالت واقعی حداکثر 10 دقیقه
5- بازگشت به حالت اولیه و اختتام کلاس حداکثر 10 دقیقه
صفحه قبل 1 صفحه بعد